Saturday, August 22, 2009

Air Kelapa Muda dan Perubatan

Selamat Berpuasa. Hari pertama puasa cuaca bagus tak la panas, hujan lagi ada. Ana selalu minum sebiji buah kelapa di hujung minggu. Hari ni puasa tak sempat pula nak beli kelapa. Selalunya ana akan beli sebiji untuk bawa balik dan minum kesemuanya. Tak payah letak gula atau ais. Minum macam tu je. Tak kembungpun perut walau minum sebiji.
gambar dari google
Cuma ana selalu letak seketul garam kasar. Ada orang panggil garam jantan. Tak kenal garam kasar? Nanti ana pergi dapur ambil kejab. gambar dari dapur sendiri
Ni bukan yang beli dalam plastik. Selalunya dalam guni, boleh beli kilo. Ana beli kat pasar Sungai Besi sekilo 50 sen je. Maklum la ana kan orang kampung lebih selesa pakai garam ni daripada garam halus. Ori.
Air kelapa ni bagus untuk perubatan. Ia boleh meneutralkan racun dalam badan kita, melancarkan air kencing, dah minum sebiji memanglah lancar dan juga boleh mengurangkan rasa panas badan. Orang dedulu minum air kelapa muda je kalau deman, tak de nak berkejar ke klinik. " kalau dah makan ubat klinik tu ..tak payah la minim air kelapa nanti tawar ubat tu. " datuk ana dulu selalu ingatkan. "ya ya.." tak boleh dua-dua sekali.

Cuba kita bayangkan macam mana pokok kelapa yang tinggi tu boleh ada air dalam buahnya. Kejadian tuhan memang tak tercapai akal kita nak fikirkannya. Ia dah diiktiraf sebagai penawar. Air kelapa ada potasium yang tinggi dan entah apa-apa lagi yang ana tak pandai nak huraikan dalam bahasa sains. Bagaimanapun dia memang dah jadi amalan ana dari dulu.

5 comments:

  1. ya aku setuju...air kelapa muda memang banyak khasiatnya...aku pantang jumpa air kelapa muda nie

    ReplyDelete
  2. Che La cuma nak tau, kenapa letak garam dalam air kelapa tu..

    ReplyDelete
  3. satu untuk perisa, tapi dari segi sainsnya tak pandai sangat nak explain. Mudahnya garam atau sodium berunsur neutral,manakala air kelapa berunsur alkali. Badan kita apabila tinggi kandungan asidnya akan menyebabkan sel-sel terganggu,kemudian immmune system kita pula terganggu. Badan menjadi lemah.Jadi kombinasi air kelapa dan garam boleh meneutralkan keadaan.

    p/s cik skaf cikgu sains ke?

    ReplyDelete
  4. owhhhhhh... baru sy faham. terima kasih che La atas explanationnya tu..
    * sy bukan guru sains.. Pun sbnarnya bukan guru apa2.. huhu. Sy meniaga kecil2lan.

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan