Wednesday, August 19, 2009

Refleksologi dan Kaki Kita

Kaki? Ramai orang ambil mudah pasal kaki. Cuba tengok kaki memasing. Kita tak kisah pasal kaki hinggalah kaki kita sakit. Boleh kah berjalan tanpa kaki ? memandu tanpa kaki? naik tangga tanpa kaki? Semuanya menggunakan kaki. Pentingnya kaki kita sedar bila ia tak dapat digunakan untuk sementara atau selama-lamanya. Kaki mempunyai titik-titik urat saraf yang berhubungan dengan organ-organ dalam tubuh kita yang mempunyai tindakbalas bila diurut.


Orang dulu-dulu jarang berkasut, mereka kerap berkaki ayam dan dengan sendiri titik- titik sarat terurut. Bila berjalan atas permukaan kasar dengan sendiri juga akan terkena titik-titik tertentu dan ini melancarkan peredaran darah pada organ dalam tubuh kita. Zaman sekarang mana ada orang berjalan tanpa kasut, semuanya melindung kaki dari tercedera. Berkasut pula ada yang tinggi 3 inci, menambahkan lagi ketidakseimbangan badan dan merosak kaki. Kecantikan lebih diutamakan dari kesihatan. Kaki tidak terjaga. Perjalanan darah tidak lancar dan organ-organ terganggu.

Mari kita tengok titik-titik di kaki.

Sebenarnya, ana tak pandai nak cerita dengan serius macam ni, selalunya bila ana mengurut. Fokus. Kalau orang tanya banyak-banyak tu ana bagi tengok gambar yang dah ana framekan. Mengurut perlukan konsentrasi. Melayan soalan-soalan ini kadang-kadang menganggu. Contohnya kenapa selalu sakit kepala?Ini ada kaitan selalu memakai kasut tinggi dan ketat yang juga menpengaruhi saraf hidung,telinga,leher,mata,bahu,dada dan beberapa organ lagi.

Urutan tidak akan sembuh dengan sekali, ia mesti dengan jadual yang teratur dan bantuan faktor pemakanan juga membantu. Makan jangan pantang jumpa. Kerjasama pesakit memang perlu. Ada juga yang degil tu.. Menjaga kaki bermakna menjaga kesihatan kita. Kaki juga telah menyebabkan ana terjebak dalam bidang ini. Pengalaman sakit kaki dan m.c selama 43 hari mencetus keinsafan tentang kebesaran Tuhan. Dia yang memberi penyakit dan Dia juga yang menyembuhkan penyakit. Allahu Akhbar. Tuhan Maha Besar. Kepada Dia kita mohon sembuh dan Hanya Dia yang menyembuhkan.

6 comments:

  1. wakaka.. ade yang nak tendang time sakit..

    ReplyDelete
  2. best woo urut kaki..

    btw selamat berpuasa!

    ReplyDelete
  3. ya semestinya.selamat berbuka

    ReplyDelete
  4. Sy suka juga bila g buat urutan refleksologi ni,... tapi..huk2.. tak tahan geli la.. bila start urut jek, ngekek2 ketawa....huhu

    ReplyDelete
  5. geli sebab kita set mind kita untuk geli. alah bisa tegal biasa..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan