Thursday, October 14, 2010

Belanjawan 2011. Apa harapan?

Esok belanjawan akan dibentangkan, dah ramai orang bercakap pasal topik ni, semalam dalam soal jawab di tv3 mereka membincangkan tentang perkara ini, antara yang menjadi panel adalah boss proton Dato' Syed Zainal Abidin, Datin Seri Tiara dan seorang lagi dari NGO yang daun tak ingat namanya, maklum daun kurang ambil tahu sesetengah perkara, bukan tengok sangat forum sebegini, lagi pun soaljawab ni mula jam sebelas malam. Masa tu la daun nak membasuh baju. Siang siang mana ada masa. Dengar pun hujung hujung telinga je.

Apa yang mereka mereka bualkan ialah harapan mereka berkenaan belanjawan yang ada kaitan dengan bidang masing masing. Itu tak begitu penting bagi daun, kerana ketiga tiga bidang mereka tidak memberi kesan yang kuat kepada kehidupan daun. Bunyi macam jahat je. Apa yang daun harapkan dari belanjawan esok ialah:
  • Tol Mines tu dihapuskan, tak payah lah daun bayar rm 1.30 pergi dan rm 1.30 balik semata mata nak beli sekilo daging di pasar Sungai Besi.
  • Kredit kad dihadkan satu saje untuk seorang individu, tak payah la daun nak berangan angan untuk apply yang baru. Buat masa sekarang hanya ada satu kad itu pun dah gunting.
  • Income tax tu, letih la nak isi borang dia, tak payah la dikenakan kepada kita yang berpendapatan rendah ni. Kasi lah orang yang income rm 5,000 ke atas ke, kita yang kecil kecil ni membazir kertas je pun kalau isi.
  • Bonus, letih kita dengar kalau orang kerajaan dapat bonus, esoknya barang barang naik, tak tau apa kaitannya, bila orang swasta dapat bonus tebal tak ada pula kisah.
Bab bab ini pening kita nak memikirkan, biar lah wakil rakyat yang bergaji tu pening kepala.

3 comments:

  1. xder bonus, xmo undi, hikhik..

    ReplyDelete
  2. salam,

    ...dah nasib badan...xde bonus,
    dah tu kena saman plak...500 tu bayo samanjela..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan