Saturday, October 2, 2010

Kita Serupa

Pagi tadi jam 8.50 pagi daun sudah terpacak di depan masjid yang jauhnya setengah jam perjalanan, hari ni terbuka hati nak datang belajar  mengaji di sini, pertama kali datang. Tawaf dulu masjid ni tengok ada beberapa orang di dalam, ada yang tengah tekun mengadap laptop di tepi tepi dinding, blogger agaknya mereka ni ? tak pun mesti student yang lebih suka belajar di masjid. Jimat letrik. Tak baik menuduh orang. Orang orang yang datang sini mesti tujuan baik.

Beberapa minit tunggu datang la ustaz yang mengajar, memang janjinya di sini jam 9.00 pagi. Katanya ada 3 orang lagi pelajar. Tak lama kemudian datangla seorang lelaki dalam lingkungan umur 50 tahun, dari gaya dan songkoknya memang boleh kita panggil dia ustaz. Mesti bagus bacaannya ni, agaknya daun paling tersorok nanti banding dengan dia. Selang seketika datang pula sepasang suami isteri, mungkin awal 40an, isterinya berjubah hitam dan tudung pun hitam.  Nampak macam bagus juga, mungkin ini ustazah, mesti bagus bacaan dia ni, daun juga terkebelakang nanti.

Kelas ni baru bermula, kita baru di mukasurat ke enam, daun masih belum terlambat, pelajar pun baru ada 4 orang, mula memang ustaz yang baca, tepat bacaan ustaz, nampak macam senang, tumpu pada satu mukasurat sahaja, ada yang daun dah tahu, ada juga yang belum tahu. Kemudian tiba pula giliran kita baca, pelajar pertama, kedua dan seterusnya bila tiba giliran daun. Semuanya ada saja yang tak betul. Semua pelajar pun ada saja yang ditegur. Kita semua tak betul lagi. Tiba tiba daun terpandang pula di sebalik jubah tu pelajar tadi memakai jeans. Tak salah kan. Bila masuk masjid elok juga jeans ditutup dengan jubah.

Di akhir kelas ustaz memberitahu, kesemua kita adalah tergolong dalam kategori yang sama dari segi bacaannya. Kita semua orang orang yang tak pandai tapi mahu belajar. Itu lebih baik dari tak mahu belajar. Lega daun dengar, tak de la daun terkebelakang berbanding dengan pelajar yang dah lama, kalau tak segan juga.  Melihat gaya mereka nampak macam lebih senior dari segi bacaan.  Kita sama, siapapun kita, serupa saja.  Kita berjubah, berseluar, berumur 50 atau 19 tahun atau pun ajk masjid sekalipun tak ada beza jika bacaan tak betul masih juga kena belajar.

5 comments:

  1. Selagi kita mahu untuk belajar, pasti ada kebaikan yang dijanjikan oleh ALLAH...

    ReplyDelete
  2. yeah! d mana pun kita, banyak lagi yang kita kena belajar.. banyak lagi benda yang kita belum tahu sebenarnya.. =)

    ReplyDelete
  3. jgn malu nak belajar..
    belajar sepanjang hayat kan ??

    ReplyDelete
  4. kuasai minda,
    betul,sekurang kurangnya lebih baik dari dulu

    asada,
    banyak kita tak tahu dari tahu, rasa kecil dari orang lain

    ikan emas,
    tak malu... cuma kurang sedar...

    ReplyDelete
  5. salam,

    setuju!

    ...belajar sampai ke liang lahad!!!!

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan