Wednesday, April 14, 2010

Susahkah menghafal ?

Bagi orang yang tidak pandai membaca tulisan jawi dengan lancar kita terhegeh hegeh bila nak menghafal satu doa. Nak baca pun lambat, nak hafal lagilah lambat, orang lain boleh hafal satu doa dalam masa yang singkat, daun mengambil masa lebih lama.


Tiba tiba terbayang bagaimana para hafiz boleh menghafal Al Quran 30 juzuk, tentu mereka bekerja keras,mempunyai kesabaran yang tinggi dalam mengulangi benda yang sama setiap hari. Sungguh terpuji usaha mereka. Sungguh kerdil kita daun berbanding mereka. Ada orang kata jangan makan kepala ikan, asam dan sebagainya yang boleh menyebabkan kita mudah lupa. Kari kepala ikan memang daun makan, asam asam tak suka tapi bukan itu sahaja yang menyebabkan kita sukar mengingat. Mungkin daun lupa bila umur dah meningkat ni memori kad kita makin tak berfungsi.

7 comments:

  1. saya pun ada masalah menghafal ni...

    ReplyDelete
  2. bg saya org yg paling professional dan paling berjaya adlh Alhafiz & Alhafizah... Bukan setakat hafal malah mereka faham maksudnya. Dlm ertikata lain, dalam dada penuh ayat2 Allah yg juga mukjizat terbesar.. hebat!

    ReplyDelete
  3. byk MSG dlm makanan pun sebab gak tu...

    DB kena baca doa penerang ati dulu sblm menghafal....sesekali kite kena jadik cam budak tadika semula...

    ReplyDelete
  4. sbb pemakanan la ni kan? iskk. kena muhasabah diri nih

    ReplyDelete
  5. kl,
    daun tengah cari penyelesaian dia ni

    finaz,
    kagum dengan mereka ni..

    mama,
    kih kih ...daun tak guna aji kat rumah,
    memang sekarang tengah jadi budak tadika

    ReplyDelete
  6. tijah,
    memangla kita ambil ringan pasal makanan ni, semua hentam

    ReplyDelete
  7. Bagus menghafal ni..dulu kawan pernah cuba untuk menghafal surah yasin ..InsyaAllah tapi sekarang kena baca guna surat yasin juga..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan