Saturday, June 12, 2010

I Follow U

Keseronokan membaca blog ini kadang kadang banyak mengambil masa kita yang sepatutnya untuk membuat kerja lain. Kita boleh bertahan berjam jam mengadap pc sampai lupa makan minum, lupa membaca buku bagi mereka yang sepatutnya membaca buku, menangguh mencuci baju bagi yang ada dua baldi untuk basuh pada malam ni. Terukkan.

Mengapa kita dan mereka sanggup berbuat begitu? Kita sudah terkena candunya. Banyak jenis blog yang ada di sini.

Ada blog yang memang kerjanya marah marah, kutuk kutuk saja, daun ada juga follow mereka, mereka marah marah sebab ingin melepaskan kemarahan, meluahkan perasaan yang mungkin kalau dilemparkan dalam bentuk lain akan menjadi lebih parah. Marah marah begini juga akan menyedarkan kita, kadang kadang kita juga seperti mereka melemparkan kemarahan tanpa menapis terlebih dahulu, sebagai penulis bila kita baca semula atau orang lain memberi komen, kita mula kendur dan sejuk, kita juga akan sedar terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padannya. Blog begini ramai pula pengikutnya. Pembaca pula akan sedar bila kita menulis begini, begini pandangan orang, bila kita kata begini, begini pandangan orang, kedua dua pihak boleh mengambil pengajaran jika kita memberi respon yang sewajar, menyimbah minyak ke api tidak akan menyelesaikan masalah. 

Ada blog yang 100 % cerita tantang benda yang baik baik saja, pengikut pun semua ala ala ustazah dan ustaz juga. Banyak selit ayat ayat Al Quran dan hadis.  Semua tentang mengajak orang ke arah kebaikan, tinggalkan semua larangan, daun ada juga follow. Memang kita cuba menjadi pengikut yang baik, cuma masalahnya, kita hanya follow saja tapi jarang membaca. Bagaimana nak mengambil iktibar?

Ada blog yang macam macam ada, sejuk ada panas ada, semua rojak. daun juga follow. Mereka ini ada masa jadi pemarah, ada masa jadi penyabar, sifat manusia memang begitu. Kita selalu melakukan kesilapan dan kita juga selalu mengulanginya lagi. Kesedaran kita hanya sementara. Kita silap dan silap lagi. Blog mampu menyerlahkan sifat kita yang tersembunyi, mendedahkan yang tersimpan, memberitahu yang rahsia dan menyuarakan yang bisu. Terjebak dalam alam ini memang melekakan. Masa yang terhad menghalang daun membaca setiap entry yang daun follow. Bagaimanapun sekarang daun sedang membaca satu blog yang menarik, dijangka daun akan mengambil masa berbulan untuk memahaminya dari entry yang pertama.

12 comments:

  1. sha,
    daun kadang kadang tak sempat baca n3 sha

    ReplyDelete
  2. ♫♪ i dah lama follow youuuuuuuuu..♫♪

    ReplyDelete
  3. nak link plissss...
    aku tgh busan nihhh...

    ReplyDelete
  4. aujinz,
    tq, ohhh happy nya ari ni siap nyanyi tu

    relevan,
    tima kasih juga,n3 releven memang berbeza daun suka

    tij,
    busan? ko masak le rosemary chicken, daun belum cuba lagi tu

    ReplyDelete
  5. Daun..memang macam tu lah kan..namanya manusia..ada bermacam ragam..akak kadang2 pun rasa nak melepaskan kemarahan juga kat blog..tapi dah lepas tulis tu..baca balik..dan tak publishkan pun..

    ReplyDelete
  6. k erna,
    ya begitulah, blog juga mengambarkan siapa diri kita walaupun tanpa nampak muka

    ReplyDelete
  7. apa yang penting yang memberi manfaat

    ReplyDelete
  8. gua kalau terjumpa blog yang gua minat memang gua akan mula baca dari awal blog tu.. kekadang memang amik masa berminggu..
    memang leka .. sebab setiap orang memiliki keistimewaan tersendiri.. tak ada istilah blog sampah pada gua.. semuanya mengambarkan identiti pemilik blog itu sendiri.. banyak blog yang gua baca sebagai silent reader.. gua tak pandai komen .. komen gua merapu jer..hhahahaha..

    ReplyDelete
  9. sharinginfo,
    memang banyak manfaat membaca ni

    adzman,
    ye ke tak pandai komen?... ni kira komen la

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan