Saturday, December 25, 2010

Anjakan Paradigma 2011

Macam bagus saja tajuk ni, bunyinya pun boleh tahan, selalu dengar orang politik cakap kat tv tapi nak melaksanakannya cukup payah. Setakat cakap saja memang senang. Ada kena mengena dengan azam baru ni, walaupun azam tahun 2010 ada juga yang terbabas. Syukur azam utama daun sudah hampir 99  % complete. Maka semalam daun belanja kawan kawan, table for four, ramai ramai tak mampu.

Beberapa hari lagi, pejam celik pejam celik, kita akan menjejaki tahun 2011, tak sedar masa berlalu, umur meningkat, orang sudah bercakap pasal azam, pencapaian dan macam macam lagi. Sebagai orang yang tak berazam tinggi tiap tiap tahun, agak senang nak mengukur apa yang tercapai apa yang tidak. Seingat daun pada tahun lepas daun ingin mengurangkan jumlah income tax seboleh mungkin ( macam banyak sangat income). Kononnya tahun 2010 ni beli banyak buku, nak dapat rebet tax, malangnya masa membaca tahun ni terhad, yang ada pun tak terbaca.

Salah satu lagi azam yang terbabas, daun masih gagal nak datang awal setengah jam lebih awal ke office, ada saja kerja rumah nak buat pagi pagi. Jadi tahun depan azam ini mesti diutamakan dulu, perkara yang susah nak buat tu la yang patut kita beri perhatian. Anjakan itu memang payah, tambah tambah kita dah bertahun tahun buat perkara yang sama tiba tiba nak ubah buat perkara lain.

Orang selalu cakap kita mesti jadi lebih baik dari semalam, kalau nak mengukur dari tempoh sesingkat itu memang tak ada perubahan pada diri daun, rasanya semalam sama saja dengan hari ini, tapi secara keseluruhannya tahun ini memang jauh lebih baik dari tahun lepas. Perubahan memang tak nampak dalam masa sehari, tetapi nak melakukan perubahan itu mesti hari hari, macam meniti tali.

gajah pun boleh,... kita?

4 comments:

  1. SALAM,
    GEMBIRA BILA MENDENGAR TAHUN INI LEBIH BAIK DRPD TAHUN LALU. TERUSKAN MELAKUKAN PEMBAIKAN DIRI

    ReplyDelete
  2. luah fikiran,
    alhamdulillah, semoga bulan depan lebih baik dari bulan ini pula

    ReplyDelete
  3. salam

    selamat menyambut tahun baru ye Daun Bidara..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan