Sunday, February 7, 2010

Manja dan Kemanjaan

Berbagai tafsiran dibuat berkenaan tajuk di atas. Ada orang melabelkan manja sebagai ukuran usia, umur setahun dua dianggap manja kerana belum mempunyai adik. Apabila sudah mempunyai adik, manja telah beralih kepada yang lebih kecil. Selalunya manja ini akan kekal kepada anak yang paling kecil dalam keluarga, bagaimanapun dalam kes kes tertentu ini tidak berlaku kepada semua orang. Bukan semua orang suka dimanjakan. Salah seorangnya daun.

Manja juga dikaitkan dengan karektor atau kelakuan sesorang yang nampak lembik lembut semacam, yang kadang kadang sukar dijelaskan. Gaya melentukkan kepala, gaya bercakap, gaya berjalan, gaya duduk, gaya melambaikan tangan, cara senyum, cara meminta pertolongan, cara mengucapkan terima kasih, oohhh tidak...... ciri ciri ini juga tiada pada daun.

Kebolehan berdikari juga bersangkut paut dengan kemanjaan, ada orang suka bergantung kepada orang lain, kemana mana nak berteman, tak boleh berjalan seorang, suka mengirim barang daripada keluar beli sendiri, takut untuk membuat sesuatu tanpa bantuan orang, kerap meminta pertolongan walaupun tak perlu ditolong. Sifat sifat begini juga tidak ada pada daun. Dashyat.

Asuhan dan sifat semulajadi juga membentuk kemanjaan. Seorang kenalan daun masih memanggil anaknya yang berusia 20 tahun ' baby' dan setiap kali berbual terutama di talifon, nadanya tiba tiba bertukar manja. Perbualan penuh janji janji, seolah olah anaknya masih belum masuk tadika. Terasa juga geli telinga mendengar tapi apa kan daya.

8 comments:

  1. salam...
    teringat citer filem "adik manja"

    ReplyDelete
  2. pak long,
    adik manja tu ada tengok kat tv masa kecil kecil dulu

    ReplyDelete
  3. paling bes sekali bermanja ngan tersayang..

    ReplyDelete
  4. tapi kalo manja dgn 'buah hati' takpe kan? agagagaga

    ReplyDelete
  5. salam,

    heeeeeeeee
    saya manja hanya dgn orang2 tertentu sahaja,

    ada gak org kata saya singa
    hehhehehhehahhaa

    ReplyDelete
  6. sha,
    ni lulus

    finaz,
    ni pun lulus

    blue,
    ni lagi lulus, he he

    ReplyDelete
  7. tak kisah pun umur brapa nak manja manja...

    dah tua tua macam ai pun leh gie manje manje...awwwww...tak kuase makkk...

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan