Wednesday, April 14, 2010

Menunggu pencen


Di office daun ada dua otai yang akan pencen, hampir setiap hari mereka bercerita tentang duit, duit dan duit. Berapa duit yang ada sekarang, duit epf, duit simpanan dan cara cara macam mana nak dapatkan duit selepas pencen. Umur 55 rasanya muda lagi untuk lelaki kalau duduk di rumah. Mereka telah siap ambil borang epf dan tak sabar sabar nak menerima duit selepas hari jadi yang ke 55. Tiba tiba company lanjutkan umur pencen setahun lagi.

Bagaimanapun tahun depan belum tentu macam mana lagi, mereka telah mengira hutang, dapat je duit nak settlekan hutang. Itu lah perkara pokok orang fikir bila dah pencen. Mengikut lapuran dalam akhbar beberapa tahun lepas, kita kita ni bila pencen akan menghabiskan semua duit epf dalam masa tiga tahun sahaja. Kalau dikira kira betul juga lapuran tu, menurut 2 otai ni, hutang memang dah sedia menanti, hutang rumah, hutang kredit kad, hutang kereta dan macam macam hutang lagi. Tolak sana tolak sini, tiga tahun lesap.

Makanya, selepas tiga tahun jika kita tak ada persediaan duit yang cukup, kita akan gigit jari. Melihat kesungguhan 2 otai ini mengira hutang dan merancang masa depan daun cuba cuba nak kira hutang juga tapi ada rasa seram di situ. Maklum la kita bukan kerja gomen ada pencen tetiap bulan nanti. Duit yang sejemput itu akan habis sikit demi sikit.

5 comments:

  1. duit EPF sy dh lame habis huhuhuhuh.......:-)

    ReplyDelete
  2. agaknya sahrom ada banyak duit lain lagi

    ReplyDelete
  3. unit trust lah Daun. Risk pun kurang..kira ok pe..

    ReplyDelete
  4. unit trust? he he ringgit belum cukup

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan