Saturday, April 17, 2010

Tax: Menjelang tarikh akhir

Lagi dua minggu tarikh untuk menghantar borang income tax. Sekarang lebih ramai orang menggunakan e filing. Kalau ada lagi orang yang degil masih belum buat e filing atau hantar secara manual tu, memang dia seorang yang sangat sibuk, mengalahkan calon kawasan Hulu Selangor. Seorang otai di office daun minta tolong, suruh daun buatkan e filing untuknya. Dia dah bagi siap siap ea form, daun cuma balik terus buat saja. Dia juga dah bagi anggaran tax yang dia bayar tahun lepas, mesti tak lari banyak.

Maka hari ini daun telah buat untuknya dan apabila sampai di page cukai yang perlu dibayar, daun telefon dia dan bagitahu tax yang perlu dia bayar adalah rm XXX, dia tak puas hati, banyak pula songelnya itu, ini, begitu begini, kenapa tahun lepas lagi sikit?, adakah daun telah isi figure dengan betul? Malas nak melayan kerenahnya, daun terus tanya soalan?
  • Do you want to proceed?
  • Maka panjang pula jawapannya, bla bla bla bala bala bala,....... sampai letih mendengarnya.
Maka, daun sign out, tak jadi submit, hanya print kiraannya sahaja, isnin nanti cerita, kalau tak percaya sila pergi sendiri ke lhdn. Kenapa jumlah taxnya banyak? Jawapannya seperti di bawah:
  • Semata mata nak harapkan potongan diri rm 8000 saja tak cukup.
  • Bahagian epf dan insuran tu cuba maksimakan hingga rm 6000. Simpan lapc yang diberi oleh syarikat insuran ( otai  ni tiada potongan untuk insuran)
  • Kalau ada beli alat alat sukan tu simpan resitnya, ini hingga rm 300 ( ini juga tiada)
  • resit beli buku max hingga rm 1000 ( sebiji buku pun tidak beli)
  • resit zakat semaksima mungkin (otai ni bukan muslim), bagi kita yang muslim sila bayar zakat pendapatan dulu sebelum income tax. Simpan resit zakat termasuk zakat fitrah.
  • pcb kalau ada dalam borang ea tu sila jangan buat buat lupa untuk isi dalam e filing. ( income tax ni kalau kita tak tulis dia buat tak tahu saja untuk tolak walaupun itu dah masuk dalam akaun diaorang.( yang ni ada ciput saja)
Ini adalah perkara perkara asas yang perlu kita ambil kira dan simpan resitnya sepanjang tahun untuk taksiran setiap tahun. Ada lagi beberapa potongan seperti pembelian komputer atau lain lain berkenaan kesihatan kita , tapi satu pun tarak.....maka sila jangan banyak komplen...bayar saja tax seadanya.

Sekejab tadi otai itu ada sms dia dah jumpa lapc insurannya, semalam kata tak ada, nanti daun nak cadangkan hari isnin sila isi sendiri e filing, nanti senang bila dah pencen nanti kalau tak ada orang nak tolong. Tiba tiba saja tanduk jahat daun sudah keluar.

2 comments:

tidak lebih dari 50 patah perkataan