Tuesday, May 4, 2010

Biar betul..ni

Lebih kurang setahun lalu daun ke pc fair di KLCC, tujuannya nak beli broadband yang jalan macam siput ni. Entah bagaimana daun termakan pujuk salah seorang agen kad kredit RHB yang ada kat situ. Selalunya daun tak layan orang orang yang bagi barang free gini, mereka memancing kita dengan macam macam barang free tapi dengan syarat isi borang kad kredit. 

Mulanya daun tak mahu tapi tertarik pula dengan chess set yang dipamirkan di situ. Memang cantik. Maka daun isi borang tu dan angkat set tu balik. Mereka bagi yang baru, dalam kotak dan belum dibuka. Apabila sampai di rumah di dapati set itu ada pecah sikit. Nak pergi semula ke KLCC semata mata nak tukar set tu memang tak berbaloi, maka daun ambil keputusan campak kan saja dalam tong sampah. Kalau plastik ok di simpan tapi set kaca ni bimbang bahaya pula.

Tidak lama kemudian daun terima surat kuning dalam post box, menandakan ada barang yang perlu daun ambil di pejabat pos, daun telefon tanya mereka kata surat dari rhb. Daun biar saja, tidak lama kemudian daun terima surat kuning kedua dalam post box menyuruh ke pejabat pos lagi, daun biarkan juga. Tidak berapa lama kemudian dari terima surat dari rhb beserta dengan kad. Daun tidak buat apa apa dan tak pernah guna kad itu. Tidak pernah bawa kad itu kemana mana. Selepas itu tiada lagi surat dari rhb.

Hari ini daun terima surat, bil rm 50 perlu dijelaskan. Ini sah tax. Daun sangka daun hanya ada kad pbb yang perlu dilangsaikan segera, rupanya ada satu lagi menyorok dan muncul tiba tiba. Esok daun akan ke rhb menyelesaikan masalah ni.

Pengajaran dari cerita ini, kadang kadang kita lupa apa kita dah buat hingga la satu hari baru kita sedar bila ada orang mengingatkan. Kalau tak di potong dengan segera tahun depan rm 50 itu akan datang lagi.

Kredit kad, nyah kau, .... tak mahu lagi.

8 comments:

  1. tak pasal² kena bayar tuk suatu yg kita tak gunakan. tapi promoter ni mmg pandai pujuk org.petua dia jgn bagi dia peluang bercakap.

    ReplyDelete
  2. salam daun,
    huhuhu...
    makin hari macam2 benda nak kena tek
    apa lagi yg nak kena tek
    kita tunggu jer la

    ReplyDelete
  3. kita selalu silap langkah walaupun berhati hati

    ReplyDelete
  4. last sekali dapat lah set chess berharga rm50..
    heh.. ingatkan free.. hahahha

    ReplyDelete
  5. kad kredit tue amende?..saya tak pernah pakai la..maklumla, org kampung kan..kalau pi sogo bayar cash, org belakang pendang nmpak mcm pelik jerk..lalu sy jwb "maaf bang, sy org kampong..br kuar cash dr ATM kat depan tue" huhuhuhu...

    ReplyDelete
  6. adzman,
    bengkak hati ingatkan ni

    blue,
    mana mana pun duit kiri kanan semakin kita lari semakin dikejar

    sahrom
    tu orang kampung yang kaya, daun pun nak berusaha ke arah tu he he

    ReplyDelete
  7. err sepatutnya kalau tak diaktifkan kad kredit tu, tiadalah caj, ye tak.. kalau ikut logik lah kan.. tapi ni? hmm entahlah..

    ReplyDelete
  8. che pit
    orang memang nak kan duit kita memang gitu caranya

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan