Thursday, May 6, 2010

Perjalanan yang sia sia

Tadi setelah beberapa hari menangguhkan untuk mengambil barang di rumah anak saudara daun, maka selepas maghrib daun telah bertolak ke rumahnya. Memang hujan agak lebat tapi memandangkan masa amat terhad sekarang terpaksa pergi juga. Kalau semua benda nak buat pada hari sabtu atau ahad memang tak sempat.

Sebaik sahaja melepasi tol upm kawasan itu agak gelap, ada selekoh di situ dan selepas selekoh hala ke kl balik dan ke jb, kalau kita tak bersedia dari awal memang akan tersalah jalan. Semasa daun hendak masuk ke laluan yang betul tiba tiba lampu kereta di depan nampak putih, bermakna dia mengundur. Keadaan hujan memang tak nampak dari jauh, secepat kilat daun pusing stering ke kiri masuk jalan ke kl, kalau tidak nyaris melanggar kereta itu.

Ohhhh, selamat.... ini memang perbuatan bahaya, mengundur ke belakang di selekoh kerana tersilap jalan memang kerja gila, membahayakan nyawa orang, malam pula tu. Jangan fikir diri sendiri saja. Tak pasal pasal daun terpaksa masuk kl balik. Hujan yang sangat lebat hingga sukar melihat signboard menyebabkan daun terlepas simpang ke sungai besi, terpaksa jalan terus. Highway mana boleh suka suka hati u turn, entah macam mana daun dah sampai ke jalan ke kerinci dan melalui tol, seterusnya ke jalan bangsar. Terus daun telefon.

" Aku tersilap jalan ni termasuk simpang lain sekarang dah jauh nak u turn, hujan lebat pula tu, esok la datang."

" Ok , tak apa, lain kali pun boleh"

Bunyi dia macam dia tak memasak tunggu daun datang. Kesimpulannya akibat tersilap jalan itu daun kena bayar tol rm 1.60 + rm 1.30 untuk balik semula ke rumah.  Akhirnya masuk seremban melaka highway sampai balik rumah. Memang membazir masa kan. Jam menunjukkan 9.00 malam, malam ni memang sah tak masak, untuk memanaskan malam yang panas sejuk ni, daun behenti kedai beli sup ekor. Dah.

4 comments:

  1. cian daun..nape tak naik lrt jerk???barang besau punya erk...

    ReplyDelete
  2. sahrom,
    tak la besau mana cuma budu sedozen

    ReplyDelete
  3. Sop ekor?..wah peminat sop ekor juga daun nih yer..

    ReplyDelete
  4. ala cian nya tersesat.. x per, next time dah lebih berhati2 sbb dah tau kan..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan