Thursday, June 3, 2010

Keikhlasan Kita Keikhlasan Mereka

Hari ini daun berjumpa seorang ustazah, mengajar di sekolah kafa, malamnya mengajar mengaji di surau. Berborak sedikit sebanyak tentang kerjanya mengajar mengaji di sebelah malam, tergerak hati daun untuk bertanya berapakah yuran yang dikenakan ke atas seorang murid sebulan? Seminggu dia mengajar tiga kali. Kebanyakan murid muridnya bawah 12 tahun.

Ini bukan lah pertama kali daun mendengar jumlah yang sebegini. Ustazah ini hanya mengenakan bayaran rm 10.00 sebulan, itu pun ada juga yang memberi rm 5.00 sahaja, daun tidak terkejut.  Mereka, orang orang yang sebidang dengannya lebih mengharapkan ganjaran pahala berbanding pulangan dalam bentuk kewangan. Ikhlas lebih dari segala galanya.

Pernah dulu daun mendengar ceramah dari ustaz Badrul Amin, katanya kita kalau  sekali ke Tesco, dalam troli penuh barang, bila sampai di kaunter kita bayar beratus ratus, kita sanggup untuk makanan dan lain lain keperluan,  kita juga sanggup menghantar anak anak mengaji atau menjemput ustaz datang ke rumah. Ustaz pula datang dengan motor buruk, premm.. pem.. pem...pem....berapa kita kasi mereka sebulan? rm 20 sahaja. Kita sanggup. Ustaz pula tak banyak cerita, ustaz ikhlas, tidak minta lebih, ustaz tidak sampai hati menerima.

Kesanggupan kita menerima atau membenarkan keadaan ini berlaku sudah menjadi perkara biasa. Tiada siapa yang komplen.  Berapakah nilai rm 10.00 sebulan sekarang?

8 comments:

  1. sebenarnya kita bakhil dengan diri kita sendiri kita bagi bagi banyak kita juga yang dapat(pahala)orang lain tak dapat.pahala tu kekal tapi kita tak kejar

    ReplyDelete
  2. anom,
    kita tak sedar kita bakhil, banyak meminta dari memberi

    ReplyDelete
  3. Salam...

    Aminkan Doa Imam Masjidil Haram

    ReplyDelete
  4. mcm org selalu kata..pi tgk wayang 2 jam rasa sekejap tp dgr ceramah 1 jam..dh mengantuk heheheh

    ReplyDelete
  5. sahrom,
    itu hari hari berlaku?

    baincardin,
    kita minta yang terbaik

    ReplyDelete
  6. orang sering mengambil kesempatan ke atas keihlasan kita

    ReplyDelete
  7. daun..akak tak pernah berkira..kalau ustaz ustazah..tidak berkira..kita pun sama..juga ikhlas memberi..dengan mengambilkira..kesudian nya mengajar..yang sepatutunya tanggong jawab kita sendiri..apalah nilai 10 itu sekarang...ni..kan..

    ReplyDelete
  8. mamai,
    kadang kadang orang salah sangka keikhlasan kita

    k erna,
    ikhlas, lagi membawa berkat

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan