Thursday, July 8, 2010

Ada rezeki tu

Semalam, Alhamdulillah ada rezeki, ada sedikit increment, lega rasanya. Walaupun hanya ciput tapi sekurang kurangnya ada. Ada orang langsung tak ada. Syukurla. Kalau bab bab duit ni kita selalu bandingkan dengan orang yang lebih dari kita.

"Untung si polan bin si polan tu, banyak duit dia"

Itu yang selalu kita dengar, jarang pula kita dengar orang berkata:

 "Kita bernasib baik masih lagi dapat makan, ada orang langsung tak dapat makan"

Sebenarnya rezeki ini datang dalam berbagai bagai bentuk, daun selalu ulang ulang ayat ini untuk mengingatkan diri sendiri walaupun kadang kadang tu untuk menyedapkan hati.  Ada orang banyak pendapatannya tapi banyak pula keluarnya. Masuk poket kiri keluar poket kanan. Sentiasa ada saja perkara yang datang menimpa semuanya duit, duit dan duit.

Ada orang sikit je pendapatannya tapi sentiasa cukup makan, lena tidurnya dan tiada hutang. Hidup pun tenang. Aman. Rezeki mereka mungkin datang dalam bentuk yang berlainan, bukan duit semata. Tiba tiba  teringat pula hutang kredit kad yang masih lagi berbaki, kononnya beberapa bulan lepas akan selesai dalam sekitar bulan 6 tapi ada saja halangan untuk membayar jumlah penuh. Itu namanya belum ada rezeki lagi untuk bebas hutang. Bagaimanapun Alhamdulillah sudah semakin kurang.

6 comments:

  1. Assalamualaikum, ziaraah daun malam ni...
    Duit oh duit, dimana kau duit,
    Betul kata daun tu, rezki datang dalam berbagai bentuk, sihat badan pun rezki, mudah menghafal Al Quran pun rezki, dan macam2 lagi rezki yang dianugerahkan oleh Allah SWT.

    ReplyDelete
  2. lipis,
    betul tu semuanya rezeki, kita je yang tak sedar

    ReplyDelete
  3. dalam hidup ini memang kita ada banyak hutang

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan