Thursday, July 1, 2010

Adat Berjiran

Hari ini daun tak keluar lunch, sebab dah bawa bekal, jadi ada masa nak mengomel di sini. Tadi ada baca pasal jiran, maklum sejak kebelakangan ini daun rasa macam nak naik angin saja dengan jiran sorang ni. Elok kita menarik nafas. Mari tengok apa yang diceritakan dalam adat berjiran ni.

  • Hormat menghormati. Macam mana nak hormat menghormati ni, kita jarang jarang jumpa. Masing masing duduk senyap, hormat sesenyap saja.
  • Sentiasa bermuka manis. Daun ni jatuh dalam kategori muka tak manis. Kalau terserempak pun nak buat buat muka manis macam tak kena je.
  • Bertegur sapa. Ini yang payah. Macam mana nak sapa kalau berselisih bayang pun susah.
  • Ziarah menziarahi. Oooooo ini agak susah, payah kita nak mengziarahi orang yang tidak mesra alam. Muka pun tak pernah nak tunjuk lama lama.
  • Berbaik sangka. Memang daun selalu berbaik sangka, bunyi kong kong kong, keng keng tu daun andaikan dia berlatih drum tapi dia guna tukul.
  • Bertolak ansur. Ya, betul kalau dia memang nak berlatih drum guna tukul kenapa kita ada masalah, kita cuma perlu pekak kan telinga. Buat buat tak dengar.

  • Bermaaf maafan. Memang daun sentiasa memaafkan dia walaupun dia sentiasa mengetuk tengah tengah malam.
  • Menutup keaiban jiran. Eh,.... mana ada apa apa, daun tak tau apa apa pun yang tak baik. (panggg)
  • Memberi keutamaan kepada jiran terdekat. Ternyata betul ni, jiran terdekat la yang selalu hulur tupperware, jiran jauh tak sampai tangan.
  • Memelihara pandangan ke rumah jiran. Rumah jiran semua ada langsir tak nampak mereka, mereka pun tak nampak kita. Kalau nampak pun kita kata tak nampak.
  • Sedia memberi pertolongan dan bantuan. Ini sudah mesti. Jiran la selalu kita minta tolong, kita tolong dia ada ke?
  • Mendoa keselamatan dan kejayaan jiran. Memang, betul ni, semoga jiran daun ni selamat dan berjaya dalam perkerjaan yang baik baik saja.
  • Mengucapkan tahniah di atas kejayaan dan takziah bila ditimpa musibah. Kita sentiasa nak yang terbaik untuk kita dan mereka.

11 comments:

  1. kucing jiran sebelah salu masok kawasan umah pastu tinggalkan "jejak". cane nak buat tu? panggang ok kot...

    ReplyDelete
  2. daun..jiran akak tak sama bangsa..tak de hulur menghulur tapawe ni..nanti sape nak makan...

    ReplyDelete
  3. betul tu, kalau dia hulur bahaya tu

    ReplyDelete
  4. saya suka entri ini. bersahaja dan sinis. awak buat2lah bertukang pulak.

    entri sebelumnya pun saya suka. menggunakan kegilaan bola sebagai modal untuk memberi peringatan. saya tak sempat nak komen, dah keluar entri ini pula.

    gaya tulisan daun semakin lincah seperti penggelecek bola !

    ReplyDelete
  5. sebenarnya saya dan komen entri ini dah entri sebelum ini ! mana perginya atau tak lulus ?

    ReplyDelete
  6. ohh .. sori ada comment moderation rupanya !

    ReplyDelete
  7. en al,
    kedatangan en al amat dialu alukan, cuma daun selalu tak ada di rumah. Daun pun suka entri en al cuma kadang kadang tak sempat nak komen

    ReplyDelete
  8. en al,
    comment moderation ini sangat perlu, untuk menutup keaiban orang, kadang kadang orang komen tanpa berfikir panjang, kalau terus keluar tanpa ditapis kecetekan fikirannya akan dibaca ramai orang.

    ReplyDelete
  9. en al,
    daun membaca semua komen, en al orang yang berbudi bahasa, semua lulus, cuma daun tak pandai nak berpantun mengucap terima ksih

    ReplyDelete
  10. Hidup berjiran yang baik susah senang bersama..yang kurang berbaik..aku aku engkau engkau..deme deme..aok aok..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan