Sunday, December 5, 2010

Rawatan Altenatif

Hari ini daun mengikut seorang kawan ke Beranang, tempat ubat patah, seliuh semua, pernah pergi sekali dulu, lama dah, lima tahun lepas, kes sakit lutut. Kali ini pergi sebab nak tahu tempat, dulu pergi orang bawa, kita duk sebelah saja dah tak ingat jalan. Sampai lebih kurang kul 12 gitu, tunggu tunggu ada lah pukul dua baru dapat giliran, orang agak ramai, datang dari jauh jauh, macam macam sakit ada.

Ini lah masa daun nak interview orang, sakit apa ? sakit apa? Ada yang sakit tangan sebab kemalangan, wayar dah rosak sikit, tangan susah nak gerak. Ada yang senget mulutnya, tanda awal stroke, cakap pun senget senget. Ada yang sakit tonsil, yang patah memang ramai. Tunggu tunggu sambil berborak, sedar sedar dah pukul dua.

Alang alang meneman orang yang sakit, daun pun tumpang sekali, jari kaki yang patah tiga tahun lepas masih lagi kadang kadang terasa ngilunya. Dia bagi ubat sebungkus, upah seikhlas hati, dah boleh balik. Lima minit je.

Ada orang langsung dia tak percaya rawatan altenatif ni, mati mati dia kata hospital saja yang boleh sembuhkan penyakit. Ada pula orang, bomoh yang tak betul tu la yang dia percaya. Selagi tidak menyalahi undang undang dan tak salah dari segi akidah kita sebagai orang islam apa salah kita cuba. Ikhtiar selagi kita mampu.

6 comments:

  1. salam daun..pertama sekali..senyum akak..macam buat karangan pulak..he he..
    keduanya.abang akak pernah gak pi beranang tu..sebabdia terketuk jari..patah..tapi katanya..yang sekarang ni anaknya..yang buat dulu dah meninggal..tak tau lah..ama ke tidak orangnya..

    ReplyDelete
  2. mana ni ek? ingat nak try bawak pak metua yg stroke tu. ustaz eh tu?

    ReplyDelete
  3. kak erna,
    ada dua orang, daun pun tak pasti ini yang mana satu, tapi tempatnya dekat dekat

    tijah,
    nanti den roger ko

    ReplyDelete
  4. Salam Daun,

    Saya tak tahu sama ada daun ke tempat yang sama dengan tempat yang akak pernah pegi ketika hasben patah tangan dulu.

    Cara orang ni berubat (orangnya dah tua) hanya sentuh2 dan dia beri air penawar saja. Kalau rasi InsyaAllah baik.

    Tapi pada tahun lepas bila akak ke sana lagi, tempat tu dah tutup, tak taulah sama ada orang tu dah tak ada atau macam mana. Ingin jugak nak tahu tempat daun pegi tu. Nak cuba ubatkan lutut.

    Salam Maal Hijrah daun.

    ReplyDelete
  5. kunang kunang,
    memang yang satu tu dah tutup, yang ni dekat dekat kawasan tu juga, cari tiang lampu no 17

    ReplyDelete
  6. Salam Daun,

    Bertemu lagi ni. Terima kasih atas info tu. InsyaAllah akan ke satu kalau ada waktu.

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan