Wednesday, February 3, 2010

Siapa berkuasa ?

Kisah A,
Sorang isteri berkerja, mempunyai income tetap manakala suaminya pula berkerja sambil sambilan, mempunyai income juga kecil kecilan, tetiap pagi menghantar anak ke sekolah, menghantar isteri ke office, tengaharinya mengambil anak dari sekolah, petangnya mengambil isteri dari pejabat. Tentunya banyak perbelanjaan rumah ditanggung oleh isteri. Bagi isteri syurga di bawah tapak kaki suami. Daun no komen, janji dia orang bahagia.

Kisah B,
Seorang isteri berkerja, mempunyai pendapatan yang lebih besar dari suaminya, rumah isteri beli atas nama sendiri 100%. Suami hanya mampu membeli kereta yang mempunyai susut nilai tahun ke tahun, setiap hari menghantar isteri dan anak sebelum ke office. Petangnya pula rutin yang sama. Perbelanjaan suami besar dari gaji, terpaksa pinjam duit isteri, jumlahnya meningkat berbelas ribu. Daun no komen janji mereka bahagia.

Banyak lagi kisah kisah macam ni yang kita dengar. Cuma nama dan tempat sahaja berbeza. Ada suami yang rasa biasa biasa saja. Ada yang rasa rendah diri. Ada yang tak kisah. Ada juga keluarga suami bimbang nak berkunjung ke rumah nanti timbul pula konflik lain. Macam macam. Kehidupan mereka yang sebegini tak serupa nasibnya yang mana kadang kadang timbul persoalan, siapa yang berkuasa?

10 comments:

  1. Jodoh pertemuan,ajal maut Allah dah tetapkan.Isteri bergaji besar,suami bergaji kecil..bukan sbb utk isteri jadi diktator. Suami walau kurang hartanya,wajib ditaati isteri selagi suami tahu tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Taat perintah Allah,bertolak ansur dan bertimbangrasa. Yg penting tidak mengungkit, InsyaAllah tak jadi huru hara. Biar hidup tidak kaya raya,takut lupa pada sedekah dan zakat. Yg penting hati sentiasa tenang,dan hidup mesti bahagia.Tak gitu Daun???

    ReplyDelete
  2. Allah yg Berkuasa.
    hehe.. tapi kat M'sia nih lifestyle dah mmg cenggini. So kuasa dlm r/tgga tak penting yg penting peranan dan tggjwb kot..

    ReplyDelete
  3. kalau sama-sama memahami tak menggapa tapi apa-apa pun tanggungjawab menyara keluarfga adalah di bahu lelaki...jgn ada yang mabil kesempatan

    ReplyDelete
  4. ina,
    selagi tak huru hara,hati senang tak ada masalah.

    finaz,
    ya ya betul,kalau satu pihak gagal dalam tanggungjawabnya maka baru timbul masalah

    mamai,
    banyak juga yang ambil kesempatan tu, kejam mereka

    ReplyDelete
  5. salam daun

    yup situasi ni dah berlambak kat luar

    betul betul
    depan mata saya sendiri
    ada lelaki yg tak kisah bergantung pada isteri, malah dia tak rasa bersalah pun

    ada juga lelaki yang rasa down dan malu

    ReplyDelete
  6. pada saya bukan sape yg berkuasa, tetapi lebih kpd persefahaman dan komunikasi antara suami istri..sy percaya, jika saling jujur dan mempercayai, ia tidak lagi timbul sebarang konflik krn kebenaran suami kpd sang istri utk bekerja itu juga adalah suatu pengorbanan sebenarnya. sang istri pula harus sedar akan pengorbanan itu dan tidak menganggap ia "biasa" shj walau ramai yg bekerja..

    ReplyDelete
  7. blue,
    mungkin lain orang lain situasinya

    sahrom,
    sefahaman dan komunikasi ni yang payah bukan semua orang boleh tolak ansur

    ReplyDelete
  8. takde sapa2 berkuasa kot. sama2 cari makan sama2 kena give n take la kan..

    ReplyDelete
  9. kalau aku rasa rendah diri kot

    ReplyDelete
  10. jah,
    ya la kalau sama sama fikir gitu ok la kan

    ah fat
    terpulang pada individu kes gini

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan