Sunday, March 14, 2010

Pantang

Setiap orang ada kegemaran masing masing, ada orang pantang letak depan semua langsai, tak kisah apapun dia tiada soalan, yang tinggal pinggan. Bersih. Ada orang memilih, itu tak mahu makan, ini tak boleh, itu pantang, ini pantang jumpa. Ada juga orang makan mengikut waktu, ini boleh makan siang saja, malam tak boleh. Diet. Perkataan diet adalah perkataan yang daun tak suka sebab kebanyakan orang hanya bercakap di mulut tetapi tidak benar benar diet.

pantang

Nasi lemak adalah antara makanan yang daun pantang di waktu pagi, bukan kerana diet tetapi daun alah pada cili. Kadang kadang terpaksa juga makan untuk menghormati orang lain tetapi hanya mengambil nasi dan telur sahaja. Ada masa penat juga nak menerangkan kepada orang supaya faham kerana orang akan kata " eh, anak aku 5 tahun pun boleh makan, kau dah tua tak tahan pedas?" Konflik ada di situ. Lebih baik kita diam dari mencipta perang.
pantang
Ini juga antara pantang daun di waktu pagi, petang, siang, malam, daun alah pada susu bercampur teh atau kopi, daun hanya minum teh 'o' atau air kosong. Itu kan jimat kos kalau ada orang nak belanja.  Kah kah kah. Dua contoh dia atas adalah kegemaran atau kemestian kebanyakan orang. Kalau sehari tak kena nasi lemah atau teh tarik mereka tak boleh duduk. Itu kata mereka.

"Kalau nasi lemah teh tarik kau pantang, pagi pagi kau makan apa?" Ramai juga orang bertanya.


Isnin sampai jumaat karipap kentang

sabtu ahad karipap kentang juga tapi lain kedai

"Boringnya hidup kau"

8 comments:

  1. laparnya saya nengok gambar karipap yg last tuh... mesti sedap.. Saya ingat nak buat karipap lah esok pagi eemmmmm yummy!

    ReplyDelete
  2. eh eh...ada oang nak buat karipap esok pagi..emmm..saya pantang dengar oang nak buat karipap..mesti nak mengendeng...esok pagi nak singgah kat umah oang tu lah...eeeeee x malu..ihik

    ReplyDelete
  3. salam, tk singgah ke AGK...sudah semakin sihat...
    sonata antara orang yang tak gemar nasi lemak! sikit2 aje makan....orang belanja pun makan sikit, namun nak beli sendiri...tak ade la!

    ReplyDelete
  4. finaz,
    tunggu karipap finaz

    sha,
    aik, berjiran ke?

    sonata,
    semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  5. huhuhuh..sy cadang daun makan angin je la kan..tak yah nak susah payah pantang...
    p/s : klu daun gi pesta makan, selamat penganjur tue kan hehhehehe...

    ReplyDelete
  6. mamai,
    bagus juga gitu tak membazir

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan