Thursday, November 5, 2009

Guarantor Bank Rakyat

Beberapa tahun lepas ana pernah didatangi oleh seorang kawan. Dia datang membawa hajat yang besar.

"aku nak minta tolong kau, jadi guarantor aku kat bank rakyat,aku nak pinjam duit dalam 10k, aku nak buat business sikit, kau jangan risau aku akan bayar... bla bala bla......."

Lama ana termenung, dia tambah lagi" aku tak akan lari kau jangan risau"....ana masih termenung, tanya serba sikit,tapi masih belum buat keputusan ya atau tidak. Ihhhh budak ni, ana tau rumah sewanya, rumah kampungnya,familynya,ligat kepala fikir itu ini,jika ya macam mana, jika tidak macam mana. Susahnya nak kata "NO" pada seorang kawan.

Kisah kawan naya kawan jadi guarantor dah banyak berlaku,akan berlaku dan terus berlaku. Akhirnya ana buka mulut " Minta maaf la, tak dapat nak minta tolong kau, kau cuba minta orang lain"

"ok, tapi kau jangan cakap kat orang tau aku datang jumpa kau minta kau jadi guarantor, tolong jangan bagi tau orang ya"

La gitu pula permintaan dia. Kalau betul dia nak pinjam kenapa nak sembunyi sembunyi takut orang tau...Tengok dalam paper company A hutang rmXXX, company B hutang rmXXX,
siar besar besar,Mara pun siar nama orang tak bayar hutang, apa nak malu dah kita nak hutang.

Sekarang sudah berapa tahun ana tak jumpa dia, mana entah hilang, kerja kat mana, tinggal kat mana. Hilang betul.

8 comments:

  1. o.. kalo nak buat biz setakat RM10k senang jer nak dapat. Apply kat PUNB atau jabatan2 lain..janji paper work cantik.. kalo bank memanglah nak penjamin pastu dapat pun lambat..

    p/s: kalo saya pun saya akan ikut kata hati mcm Che La

    ReplyDelete
  2. banyak orang terpedaya dengan serang hendap macam ni, tak tau cakap 'no'

    ReplyDelete
  3. kau pernah kena dulu sesak juga dibuatnya tapi lahamdulillah dia bayar dah

    ReplyDelete
  4. ah fat,
    ana kata 'no' kat dia, dia pergi minta orang lain kot, tapi dah lama tak jumpa dia dah

    ReplyDelete
  5. Kalau kakitangan gomen tak yah ada penjamin..erm..

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan