Monday, November 9, 2009

Letih Menunggu

Hari ini ana ke Putrajaya, jabatan imigresen, ini lah pertama kali ke imigresen Putrajaya, dulu senang je dekat Wilayah kompleks, sejak 2005, bila Putrajaya di buka, cawangan Wilayah Persekutuan di Kompleks Wilayah dah pindah ke Damansara. Cuma ada cawangan kecil ada kat Wangsa Maju jauh juga. Senang senang cerita pergi lah Putrajaya dekat sikit dari rumah. Kononnya kalau nak ke pejabat kerajaan mesti pepagi. Maklumlah lama menunggu. Itu ini ,begitu begini, pukul 9 lebih juga baru keluar rumah,pusing pusing cari rupanya kat presint 2. Tawaf 2 kali baru jumpa. Nak renew passport, siapkan dulu:
  • dua keping gambar

  • satu i/c photostat

  • passport lama

  • isi borang

Baru dapat nombor giliran. Jam pukul 11.01 pagi, tunggu sejam lebih sikit baru panggil, sejam menunggu memang seksa. Kenapa la Putrajaya ni bagi ruang sempit je untuk orang buat passport. Kerusi ada 40 je,(Siap bilang tu), yang datang beratus sehari. Orang melimpah keluar. Bahagian pekerja asing,pembantu rumah luas pula ruangannya. Tak faham apa yang diberi keutamaan susun atur mereka.

Bayaran untuk 5 tahun rm 300, memang mahal, sekarang kalau nak murah ambil 2 tahun je rm 100, bukan selalupun ana pakai passport ni. Ingat dedulu rm 60 je. Tahun bila entah, masa Anwar Ibrahim jadi menteri kewangan dia naikkan rm 300, kononnya hanya orang yang berduit je yang pergi luar negara. Ana tak nampak betul pun idea dia tu, bayangkan orang Malaysia yang pergi haji setiap tahun lebih kurang 25 ribu orang, mungkin separuh darinya tak pernah pergi luar negara pun, untuk pergi haji sekali kena rm 300. Kaya kan imigresen.

Lepas sejam menunggu, baru dia panggil, cap jari gitu gini,buat bayaran, baru dapat resit. "Tarikh kutipan 09/11/09 : 2 jam selepas waktu bayaran" Masa tu pukul 12.06 tghari. Tunggu lagi,..... baik pergi makan dulu ...lah.. pusing pusing kedai.

Pukul 2.25 baru dapat passport. Akhirnya. Lega lama menunggu berakhir. Baru nak keluar bangunan hujan turun dengan lebatnya, setengah jam...belum berhenti... adoiiiiiiiiiii....tunggu lagi..

3 comments:

  1. adoiii...pnantian suatu pyeksaan..

    ReplyDelete
  2. tu la namanya red tape bila nak habis entah la

    ReplyDelete
  3. finaz,
    ya seksa betul

    mamai,
    apa nak buat...

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan