Friday, December 25, 2009

Betul ke Gemuk ?

Ramai orang mengaku dia gemuk.

"Saya gemuk la, "
"Badan saya dah naik, "
"Saya kuat makan,dah gemuk ni "
"Saya nak diet la "
" Azam tahun baru, saya nak kurus"


Itu adalah antara dialog yang selalu kita dengar. Dialog yang membuatkan daun menyampah, rasa nak lempang je, dialog yang selalu hanya di bibir tapi tak masuk dalam hati dan hajat mereka. Betul ke gemuk? Berapakah ukuran gemuk bagi seseorang? Mereka sendiri tidak mempunyai jawapan. Hanya sekadar cakap. Tidak mempunyai maksud.

Selalunya gemuk disebabkan pelbagai faktor, tentunya ia bukan penyakit tetapi boleh mengundang pelbagai penyakit. Kita selalu mengira mengikut BMI untuk mengetahui tahap kegemukan. Kalau dah lebih dari 30 tu memang berada tahap bahaya. Itu sah memang gemuk. Kalau setakat terlebih berat sikit tu,perut buncit, tak payahlah mengaku gemuk. Lagipun kita semakin tua ni semakin buncit perutnya. Badanpun semakin bongkok, tambah tambah perempuan. Memang sifatnya begitu, secara semula jadi. Apa nak dikepohkan, daun pun begitu, ini tanda tanda umur meningkat!

Mari kita tengok apakah faktor yang boleh dielak dan tak boleh dielak gemuk ni, ramai sangat orang risau, tetapi tidak mengambil tindakan untuk tidak risau, antaranya ialah:
  • Keturunan -Ini tak boleh cakap apa, kalau memang asal semuanya besar besar belaka.
  • Gaya hidup Tak Sihat-Rasanya la minggu ni ada ke sekali bersenam? ke dua kali atau tak ade langsung?
  • Cara pemakanan- Minggu lepas KFC, semalam pizza, esok Burger KING kot.
  • Hormon Yang Tak Seimbang- Ini memang susah nak kawal, diet macam mana pun selagi hormon tak dibetulkan dulu,parah.
  • Tergegar Emosi- kononnya stress, jadi kena makan banyak.
  • Pengambilan ubat ubatan- Ini termasuk lah pil perancang dan macam macam ubat lah.
  • Persekitaran- Ini chef ke, jalan jalan cari makan ke atau siapa siapa yang kerja dia makaannn,makannnn, makannnnn.
Agak agaknya lah kita boleh elak sedikit sebanyak faktor faktor di atas untuk mengelak gemuk. Beberapa tahun lepas seorang kenalan daun pernah dilabelkan gemuk oleh kawan kawan, memang dia nampak berisi berbanding masa bujang, dulu badan macam kerengga kalau pakai kebaya. Selepas anak sorang cutting dah tak ada. Malu dan perasaan ingin kurus menyebabkan dia mengambil sejenis ubat, namanya dah lupa tetapi sekarang dah diharamkan di pasaran. Ubat ini memberi kesan kepada otak, sedikit demi sedikit, dia mula bercakap sorang, kalau masuk bilik air berjam baru keluar. Jalan mula ke sana sini tak berhenti, sudah tidak kenal family, akhirnya ke ward. Kedatangan ambulan ke rumahnya menyebabkan satu taman keluar, mereka tertanya tanya. Apa dah jadi?

Lebih kurang seminggu di ward, akhirnya dia sedar dari khayalannya. "Kenapa sampai hati dia orang hantar aku ke sini? Ward apa ni? Itu soalan pertama dia bila dah sihat. Dia telefon daun, "eh, kau datang hospital ye, aku tak nampak kau, aku nampak baju je merah, muka samar samar.." Begitu lah penangan ubat kurus, boleh membawa kesan buruk. Tak payah lah rasa down kalau orang kata gemuk. Kita sendiri pun tak payah lah pandai pandai, badan tak gemuk cakap gemuk.

11 comments:

  1. aku nie consider kurus mau kasi gemuk sikit

    ReplyDelete
  2. saya dlu gemuk
    lepas tu kurus
    cuti2 ni gemuk
    pasnih nak kurangkan 10kg
    insyaallah

    ReplyDelete
  3. mamai
    bagus juga tu

    hans,
    10 kg .... banyak juga

    ReplyDelete
  4. assalammualaikum

    saya tak gemuk,
    tapi kalau dapat kurangkan berat sikit lagi, memang best

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam,
    kl, memang ini ayat yg sepatutnya.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,
    saya plak tak kurus dan tak gemuk,
    maintain dari dulu sampai sekarang.
    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  7. waalaikumussalam
    lipis,alhamdullilah maintain

    ReplyDelete
  8. salam db,

    heeeeeeeeeeeeee
    saya kalo over 60kg, cepat2 la kurangkan makan konon,
    tak mo mkn malam la, apa la
    hahhahah...

    tapi ramai yg kata i dah kurus
    dah okay, hukhuk

    tapi suka tgk org gumuks,
    comel n cuter jerk
    hukhukhuk

    ReplyDelete
  9. bluecity,
    orang gemuk pun ok apa... adibah noor lepak je

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan