Monday, November 16, 2009

Lambaian Kaabah


Semalam seorang kawan ana telah berlepas ke Mekah, dia register tahun 2005,itu pun pergi dengan pakej. Keutamaan kepada orang yang berumur, kalau register dengan ibubapa atau mereka yang lebih berumur, peluang lebih cepat. Confirmation baru terima minggu lepas.Kelam kabut siap barang barang.

Lusa seorang lain kawan akan menyusul, dia lagi tergesa gesa, confirmation 13 hb, pergi 18 hb, macam mana tu, dari tahun lepas menunggu nunggu, dapat tak dapat,dapat tak dapat. Tuhan menduga kita, kesabaran kita,persiapan kita. Ana nampak dari tahun lepas dia dah pakai stokin. Tutup aurat. Harapannya tahun lepas dapat, tapi gagal,tahun ni last minit dapat juga. Alhamdulillah. Kita bila?

Dulu zaman datuk ana, tahun 196o an, ke Mekah dengan kapal laut, naik di Pulau Pinang. Pergi 15 hari balik pun 15 hari perjalanan, sempat lagi belajar tentang haji di atas kapal. Berbulan lamanya tinggalkan rumah, berpisah dengan keluarga masa tu memang menyedihkan, maklum dulu tiada alat komunikasi macam sekarang. Pergi ke Mekah seolah olah kemungkinan besar tidak akan berjumpa dengan keluarga lagi. Mungkin akan meninggal di sana. Suasana pilu bila orang azan masa nak turun tangga, saudara mara ada yang hantar sampai Pulau Pinang dan dapat title Haji Pulau Pinang.

Dulu tiada beg roda macam sekarang, dulu barang barang letak dalam kotak besar yang di buat sendiri, takut kotak pecah dan barang-barang bertaburan, mereka membuat jala, disarungkan ke kotak untuk senang angkat juga. Banyak lagi datuk ana cerita, tapi dah tak ingat sebab masa tu ana kecik lagi.

10 comments:

  1. saya pun ada cita2 juga, tapi bil agaknya.. :)

    ReplyDelete
  2. Saya difahamkan kerajaan Arab Saudi beri Msia kuota tambahan di saat akhir. Jemaah ini pula hanya boleh dibawa di dlm 10 penerbangan saja. Itulah yg semua pihak kelam kabut. Tapi spt kata awak, ini semua dugaan Allah utk para tetamuNya. Kalau niat kita ikhlas nak beribadat kpdNya ini tak akan mematahkan semangat tapi kalau tak ikhlas maka banyaklah cekadak dan komplen.

    Semoga kita juga dipilih utk ke sana secepat mungkin.

    ReplyDelete
  3. Nenek sebelah emak saya pergi naik kapal jugak dari Port Klang. Perjalanan pergi balik sebulan.

    Datuk saya sebelah ayah pergi naik kapal layar. 2-3 balik saja sebab arah angin bertukar. Saya pun belum lahir masa tu hehehe

    ReplyDelete
  4. hantu makan,
    kalau kita dah register kat tabung haji itu dah langkah pertama.

    yb,
    InsyaAllah, kita akan ke sana.

    ReplyDelete
  5. yb,
    ana ada beli buku 'kapal haji dalam kenangan' karya Yahya Awang,tak tebal dalam 220 pages je.
    teringat masa datok ana bercerita dedulu.yb boleh baca kat online 220pages tak sampai sehari.google je.

    ReplyDelete
  6. mcm2 ujian nak naik haji kan
    yg bersabar tu syukur ler

    ReplyDelete
  7. moyang saya dulu pun prnah pergi naik kapal laut...harap2 satu hari nanti sampai giliran kita pulak :)

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan