Sunday, November 29, 2009

Makan Organ Dalam

Dulu masa kecil, paling suka hati ayam, hati lembu kurang suka, makan juga, tapi tak sekerap hati ayam. Bagaimanapun sejak mendengar cerita seorang speaker semasa berkursus lebih kurang sepuluh tahun lepas, tahun 1999/2000 gitu,keinginan memakan organ-organ dalam telah kurang. Kata speaker tersebut emaknya umur 70 lebih, seumur hidup tak pernah dapat penyakit.

Makan memang dia jaga betul, kurang makan yang berdaging, banyak makan sayur dan buah-buahan. Kalau makan daging semua lemak-lemah dibuangnya. Tak kira ayam ke lembu. Kulit ayam pula semua dibuang sebelum dimasak. Organ-organ dalam langsung tak disentuhnya. Anak anak pun diajar begitu.

Makanan segera paling dielakkan, dia jarang makan diluar. Wah... mendengar cerita speaker tu...ana terus bersemangat untuk ikut jejak langkahnya. Lagipun maggi memang ana tak suka dari dulu, tak payah la offer. Bab organ dalam ni pula, banyak kalau nak disenaraikan. Boleh ke kalau nak skip semua?
  • Hati
  • Jantung
  • Paru-paru
  • Perut
  • Hempedal
  • Buah pinggang
  • Jantung
  • Buah pinggang
  • Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
  • Telur ikan.

Banyak tu,

... fikir fikir, ....boleh... skip semua ni.... Jangan makan! Habis cerita. Lagipun ana suka makan ikan dari daging lembu atau ayam, lembu import tak suka, lain rasanya, maklumlah orang kampung. Kambing tak payah kasi, tak lalu. Cuma tak boleh elak kalau hari Raya korban, dua tiga hari memang tak ada lauk lain, daging, daging, daging dan daging. Terpaksa juga makan organ dalam sekali setahun.

Banyak blog memperkatakan tentang pertembungan antara sains dan islam tentang organ dalaman ini. Salah satunya dari bujangsusah tapi tak ada disertakan hadis yang mengatakan larangan memakan organ dalaman ini. Satu hadis yang ana jumpa ada di blog umaralfateh

“Dihalalkan untuk kita (umat Islam) dua jenis bangkai dan dua jenis darah, adapun dua jenis bangkai itu ialah ikan dan belalang, manakala dua jenis darah itu ialah hati dan limpa.” (Hadith riwayat Ahmad 2/97, dan Ibn Majah, Kitab al-At’imah, bab al-Kabid wa al-Tihal.

Hati mempunyai banyak kelebihannya tapi ia juga menyumbang banyak cholesterol. Panjang nak cerita di sini. Broadband pun mengada ngada kejab ada kejab putus. Tunggu la esok bayar. Sila baca tulisan Dr.Umaralfateh,yang pasti ana hanya makan organ dalam ni setahun sekali bila musim Raya Haji sahaja.

9 comments:

  1. pernah try makan gak tapi tak suka...

    ReplyDelete
  2. aku tak makan daging ler sian daging korban

    ReplyDelete
  3. mamai,
    orang penyayang memang gitu

    finaz,
    ya, ada orang suka ada tak suka.

    ReplyDelete
  4. mamai,
    orang penyayang memang gitu

    finaz,
    ya, ada orang suka ada tak suka.

    ReplyDelete
  5. oh ya bagaimana plak yang makan anu lembu tu?

    ReplyDelete
  6. saya suka makan perut lembu... emmm.. yummy...yummy

    ReplyDelete
  7. Salam....
    Kalau boleh,semua bahagian manusia nak makan kan!


    Memang sedap paru, hempedal bagai tu...tapi....:(

    ReplyDelete
  8. xiiinam,
    ya, kepala pun ada yg suka

    ReplyDelete

tidak lebih dari 50 patah perkataan